onsdag 15 september 2010

Första delen - första inlägget

Att börja läsa en bok är alltid intressant om man sen vill fortsätta läsa är en annan sak. Introduktionen till Lärare av i morgon var spännande och i de första två kapitlen fick vi följa sex olika lärare på mellanstadiet i en skola 1987. Som blivande lärare är det kul att få se hur olika sex personer på samma skola kan arbeta inom samma mall. Dessutom för att veta mer om framtiden behöver vi veta vad vi kommer ifrån så vi kan se skillnaderna i vårt arbete.

Jag gillade mest lärare E, som ville att eleverna skulle vara delaktiga och engagerade i arbetet. Genom att själv stå för basen i kunskapen och sen låta eleverna spinna vidare på det som intresserar dem vet hon att kunskaperna finns där och engagemanget kommer att finnas där eftersom intresset finns. Dessutom använde hon sig av utvärderingar vilket ännu mer bidrar till engagemang och om hon tar till sig vad eleverna säger leder det till utveckling. Lärare F delade dessutom ut ansvarsområden vilket jag tycker är bra att man får ta redan från tidig ålder. Jag tror att när man får uppdrag som måste utföras, som man klarar att utföra, och där man kan se andra uppskatta vad man gör leder det till personlig utveckling och ett bättre självförtroende.

Jag hoppas att lärarutbildningens teori blandat med VFU kommer ge mig insikter i hur jag ska tillämpa litteratur men även hur jag ska använda mina kunskaper i verkligheten. Författarna nämner praxischocken där nyexaminerade lärarstudenter inte vet hur de ska bemöta situationer som kan uppstå i klassrummet som de själva ska styra upp i sin yrkesroll. Det hade varit skönt om det fanns rätt och fel men av egna erfarenheter vet jag att det inte fungerar så i det verkliga livet, det ska bli kul att se om de tar upp mer om detta ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar