fredag 17 september 2010

Kan en politiker bestämma en utlärningsmetod?

Om jag ska arbeta som lärare vill jag att det ska ingå i min yrkesskicklighet att själv bestämma hur jag ska lägga upp min undervisning. Jag ska vara tillräckligt kompetent för att själv kunna välja bästa metod att lära en klass eller individ ett specifikt ämne. Som alltid när det gäller människor finns det inga fasta återkommande situationer eftersom det finns så mycket som spelar in, t.ex. humör, väder, hur många det är  i en klass etc. Läraren skall, i min mening, ha ett öppet sinne och kunna "läsa" sin klass samt ha alternativa metoder i sin undervisning, men hålla sig inom "ramarna". Flexibilitet är viktigt. Vi måste nå målet som finns för undervisningen men vägen till målet kan se olika ut. Därför tycker jag att det är fel att på högre nivå diskutera specifika frågor som om vi ska ha fler läxor eller liknande.

Jag fick också en fundering om hur olika situationer kan upplevas av olika personer. Beroende på tidigare erfarenheter och beroende på hur förberedd man är? Männsikor lär sig av erfarenhet men kan man hantera en situation olika beroende på om man först erfar och sen lär eller om man lär, förbereder sig och sen erfar?Om en lärares främsta uppgift är att bidra till att eleverna lär hur ska man lägga upp arbetet utifrån detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar