lördag 7 juli 2012

Dagens ridpass

Oj, vad det var klibbigt att rida idag. Svetten rann men kul var det! Igår fick båda hästarna gå bommar och idag blev det hoppning uppe i ridhuset. Jag gjorde det ganska enkelt och byggde upp en liten serie som gick att hoppa åt båda hållen.

Twingo var först ut och han gick över förväntan. Häromdagen blev jag trött på att han hängde i munnen och igår var första dagen han kändes helt okej att rida. Det satt i idag men nu vet jag vad jag behöver träna. Höger galoppen har blivit vinglig och har inte samma bärighet som tidigare och vänster sidan sitter lite fast alternativt glider iväg. I vilket fall hoppade han riktigt bra i vänster varv medan höger gick sådär men han hade en härlig bjudning hela tiden. Vi avslutade serien med mittenhindret på cirka 110 cm.

Poetica var också i bra form. Fast hennes sämre varv i galoppen är vänster. Hon lägger gärna rumpan ditåt och höjer huvudet en aning så den blir inte riktig lika rund och go som höger galopp. Men det är små små skillnader bara. Hon fick i alla fall hoppa serien med och gjorde det fint. Fast med henne avslutade jag med en vanlig kombination istället. Jag tog bort sista hindret och gjorde räcke-oxer kombination istället. Jag fick en fin bjudning och ett riktigt skönt språng i slutet. Oxern låg väl runt 90-95 och då börjar hon tänka till lite när hon hoppar och då blir det genast bättre språng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar