onsdag 18 juli 2012

Lätt motionering


Paintskiss
Igår var jag och Poetica iväg på Pay´n´jump i Lilla Edet. Jag trodde jag skulle starta runt 18:30 för det var inte speciellt många starter enligt hemsidan. Fast det var fel. Vi var där runt 17:30 och då skulle de precis börja med en extra klass. De var väl cirka 10 shettisar som skulle trava runt den stora banan och de passade på att busa en del med sina små ryttare också. Sen visade det sig att det var många, många, många efteranmälningar. Jag tror jag startade runt 20:30 så det var en seg tävling. Fast det var verkligen värt det. Poetica fick hoppa 90 och 100 cm för första gången och hon gjorde det med bravur. Vi nollade båda rundorna och i andra rundan visade hon att hon kan hoppa stort. Tyvärr har jag inga bilder från rundorna men en banskiss kan ni få se. Jag tyckte inte att det var unghästvänlig bana men de har en stor paddock som tur är. Första klassen rundade jag vattenmattan till nummer 5 men andra gången gick jag innanför för att spara lite ork.

Idag gick hon ett kort pass i pessoalongen för jag tycker det är bra att röra lite på dem dagen efter en större ansträngning, gärna utan ryttare. Även fast hon går i stor hage på bete ville jag att hon skulle stretcha lite och då passar det bra med longering. Twingo som fick hoppa lite hemma igår fick gå en kort sväng i skogen. Jag ville nämligen hinna med Platina också som har fått pausa från sin inlärning några dagar i brist på tid. Hon blev tömkörd med sadel precis som i lördags men idag tog vi lite på rakt spår med. Än så länge verkar hon vara en klok häst när det kommer till ridningen. Hon är rätt känslig i munnen men idag vågade hon få fram och ta lite mera stöd i bettet. Men det dröjer någon vecka till innan det är dags att hänga på henne och sitta upp för första gången. Rätt lugn dag både för mig och hästarna. Men insekterna de låg i som bara tusan! Fler som har märkt det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar