lördag 14 juli 2012

Hästuppdatering

Igår blev det 3 hästar motionerade. Som om inte Twingo och Poetica ger mig fullt upp så har jag även lovat att hjälpa till med Platina f. 2009, e:Poet-Stanford. Det är alltså Poeticas halvsyster som vi inte hann med att  rida in i våras. Dessutom behövde hon växa i sin kropp lite mer för hon är ganska stor. Nu har hon gått två månader på bete så nu är det dags att ta tag i henne också. Hon är i vilket fall snäll men väldigt känslig och uppmärksam på sin omgivning. Jag har longerat henne ett par gånger nu både med och utan sadel och hon sköter sig jättebra. I stallet däremot vill hon inte stå uppbunden och har redan gjort sönder två grimmor. Tur att hennes uppfödare kunda hjälpa mig igår. Idag hade jag henne lös i stallet när jag var själv och sen "tömkörde" jag henne med sadel. Jag brukar göra så för att de ska känna linan bakom sig och man kan använda linan precis som tygeln när man rider. Det gick bättre än vad jag trodde idag.


Förutom Platina har jag hoppat Poetica och Twingo idag. De fick värma upp igår med galoppbommar på volt och en grind på långsidan. Eftersom båda kan vara lite tittiga ville jag ha grinden framme två dagar i rad. Twingo brydde sig inte speciellt men Poetica var mycket mer avslappnad på den idag. Hon kändes kalasfin och fick hoppa några högre språng inför nästa vecka. Twingo fick jag jobba lite mer med. Han drog väldigt till vänster över hindren och landade därför gärna i den galoppen. Efter lite svett och mycket yttertygel fick vi lite ordning på det och kunde hoppa grinden i höger varv relativt rakt och landa i höger galopp. Vi har mycket att jobba på för att komma tillbaka i form. Jag har inte heller bestämt mig helt "hur" jag vill rida/träna honom än... Jag vet bara att vi ska träna mer innan vi beger oss ut på någon tävling. Som om inte allt det här var nog med häst så hade jag en träning innan jag åkte till stallet också. De fick hoppa en liten studsserie som jag sen gjorde om till en kombination, räcke-2 galoppsprång-oxer, med en lite högre oxer. Både häst och ryttare skötte sig över förväntan och det var stor skillnad från förra veckan.


Nu ska jag sluta tjata om hästarna men summan av det hela är att det kändes bra att åka från stallet idag. Det är jäkligt skönt att vara igång ordentligt med hästeriet igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar