fredag 4 maj 2012

Fartfylld dag

Här händer det grejer hela tiden ska ni veta! Igår kväll hade vi prästen här för dopsamtal. Han var inte så pratglad men nu vet på ett ungefär vad som händer på söndag i kyrkan. I morse var vi och hämtade nyckel till församlingshemmet och fick en snabb genomgång av köket. I morgon eftermiddag blir det till att förbereda stället inför söndagens gäster. Att vi har och göra i helgen kan man nog lugnt säga. Tur att vi har fått så mycket hjälp av våra familjer. Vi har också hunnit med att uppdatera våra garderober så vi blir finfina på dopet. Både jag och Niklas fick tag i varsin outfit plus skor. Nu blir det varken ridkläder eller uniform för någon av oss. Semlan fick strumpbyxor till söndag men sen fick hon en solhatt och solglasögon också. Hon har inte varit speciellt förtjust i att få solen på sig, eller i ögonen rättare sagt. Stackars januaribarn, född i en mörk månad och inte van vid solljus. Nu ska hon nog klara sig bättre. Igår hade hon visserligen på sig Niklas gamla solhatt från 89 men den var tydligen inte tillräckligt fin för Selma enligt hennes pappa.


Det var inte länge jag var hemma efter vår tur till Forshälla-Torp-Uddevalla city för att sen åka till Forshälla igen. Fast till stallet denna gången. Där hittade jag en  Poetica som var lite grinig över sin nya hagkompis och brunstig. Perfekt kombination. Utöver detta visste jag att jag bara ridit ut en gång efter hoppträningen och inte ridit rent markarbete på en vecka. Till en början gick det knappt att ta i henne och jag fick en stund med balansträning när jag ville galoppera. Men efter cirka 8 varv med studsgalopp och bakutisar fick jag henne äntligen framåt och galoppen blev fantastisk. I andra varvet lossade det snabbare och det var inte lika mycket studsande. Efter det var hon så fin så fin. Det är kul att åka till stallet när hästen utvecklas och när ett ridpass kan vända så fort. Det är extra kul när ägaren håller med! Efter Poetica blev det till att hålla en träning. Idag skötte sig den lilla busen bra och de fick till två högergalopper vilket har varit nästan omöjligt på sistone.


En annan sak som är kul med hästar och stall är alla sköna människor man kan tjata och flamsa med. Så jag blev lite sen hem till min lilla familj. Men hunger är den bästa kryddan och den hemmagjorda pizzan blev fantastisk. Den slank ner i ett nafs i magen tillsammans med ett glas öl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar