torsdag 17 maj 2012

Hästarna idag

Adept: Först ut som vanligt på torsdagar. Han kändes väldigt fin i markarbetet innan jag började hoppa. Pigg, lite framåt och han travade glatt över bommarna. Sen lurade han mig. Jag hade 3 bommar - mellanrum - 3 bommar som jag sen la upp till ett kryss. Han var halvvägs över krysset när han bestämde sig för att stanna. Jag var millimeter från att ramla av men jag lyckades klämma mig fast men jag slog i axeln på något märkligt sätt. Fast det är ju inget jag bryr mig om så länge jag rider. Självklart hoppade han det där lilla krysset lätt på andra försöket. Han var trots allt fin idag. Vi hade en kombination med kryss - ett galoppsprång - oxer i högervarv, ett räcke på diagonalen och en kombination med kryss - två galoppsprång - räcke i vänstervarv. Han stannade någon gång i högervarvet men det första hindret bestod av de superdupermegaläskiga bommarna och sen hade han svårt för diagonalen. Men sen kom jag på att det hindret stod i en konstig vinkel så när vi ändrade det cirka 20 cm var det väldigt okomplicerat att hoppa. Sista räcket i kombinationen i vänstervarv tog han på 90 cm utan problem. Då ska vi komma ihåg att det här var andra gången vi hade kombinationer framme. Första gången lyckades han klämma in 3 galoppsprång på 9 meter (egentligen 2 korta) bara för att han var rädd för hindren.

Poetica: Var häst nummer två och vi plaskade runt i paddocken. Mest markarbete även fast vi rullade över en cavalettibock i galopp några gånger. Hon var känsligare än vanligt i stallet innan ridningen men hon skötte sig ändå. Det blev inte allt för många bocksprång innan hon valde att gå framåt. Hon bråkade lite mer i vänstergalopp men efter en tillsägelse så blev det bättre. Idag var det kul att ägaren var med så han fick se henne under ryttare också.

Träning: Tillsist åkte jag till ridhuset och höll en träning för en tjej och hennes 4 åring. Han hade precis fått bakskor för första gången så han var lite segare än vanligt. Dessutom var hon förskyld och orkade inte driva fullt ut. För att hjälpa henne satt jag upp en stund och drev fram han till bettet åt henne. Det är egentligen en rätt enkel häst men han är lat och har lite lång ländrygg som än så länge är lite svag. Han behöver drivas fram till bettet och visas vägen till arbete. Jag försökte göra en jämförelse med en låda med olika klossar som man ska sätt i rätt hål för att få i. I början av passet är han fyrkanten och hur mycket man än vill så går han inte i det cirkelformade hålet men i slutet av passet ska han göra det. Bara man får fram och ihop honom så han hittar sin balans i framåtbjudningen. Jag tror hon förstod och hon fick den rätta känslan sen när hon satt upp igen.

Jag har i alla fall fått min hästdos tillfredsställd idag. Nu har jag dessutom använt bloggen som "träningsdagbok" över hästarna men det får ni stå ut med. Vänta bara tills Twiggen kommer hem i sommar! Jag längtar som en tok efter honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar