måndag 14 maj 2012

Hoppträning 2

Ja, idag var jag och Poetica iväg på vår andra hoppträning. Denna gång åkte jag helt ensam i spöregnet. Hon lugnade ner sig snabbare denna gången och kände nog igen sig lite. Vilket är positivt inför framtiden. Hon stannade en gång på plankorna med murmönster men det var nog jag som mesade lite. Idag övade vi kombinationer och linjer. I slutet av passet blev hon lite trött och började bocka i galoppen (igen) och hon bytte även galopp från vänster till höger. Därför blev linjerna lite långa för henne i slutet men när hon vilat lite satt sista rundan som ett smäck. Hon hoppade till och med ett riktigt ordentligt runt språng på hinder 6 så jag fick lägga en volt till 7an för jag kom av mig lite. Jag känner av att jag inte tränat ordentligt på ett tag, framförallt i huvudet. Sista rundan är den som syns på bilden.


Hinder 1a, 4, 5 och 7a-7b är bara sockerbitar på cirka 50 cm
Hinder 2 och 6 är oxrar med bommar
Hinder 1 b är blandat bommar och plank
Hinder 3 är två plank med murmönster.

Avstånden är 1 galoppsprång i kombinationerna. 21 meter och 5 galoppsprång mellan 1-2 och 5-6. Innan vi hoppade banan hoppade vi hinder 4-2 där var det 28 meter och 7 galoppsprång.








Det gick i varje fall bra att åka själv med henne. Jag fick hjälp att lasta henne hemma av ägaren och sen hade jag tur och fick hjälp där nere annars hade jag nog fortfarande vart kvar i Ödsmål nu. Den lilla hästen tycker att transporten är lite otrevligt att gå in i nu när hon inte sett den på länge. Det är tur att hästfolk oftast är hjälpsamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar