torsdag 24 maj 2012

Svettigt

Sommar är här, underbar och älskad av alla! Jag tänkte vara smart och rida tidigt idag så det inte skulle bli för varmt men det hjälpte inte. Klockan halv 9 var det redan 21 grader och helt vindstilla i Forshälla men när jag åkte därifrån för att ta nästa pålle stod termometern på 29! Som tur var blåste det borta på URFs gräsbana.

Poetica gick som en dröm idag. Jag har inte ridit sen tävlingen i söndags eftersom jag bara longerade i tisdags men hon var på hugget på ett positivt sätt. Jag fick verkligen jobbat henne i galoppen och fick till några byten. Roligt, roligt. Dessutom fick jag lov att spola av henne ute på hela kroppen inklusive lite i ansiktet, annars brukar hon vara halvt hysteriskt om slangen är framme. Jösses om det skulle komma vatten på benen! Men idag var det tydligen skönt. Adept fick hoppa på gräsbanan idag, för första gången på ett år. För ett år sedan började det väldigt bra där ute men slutade i katastrof så idag bestämde jag mig för att göra det ganska lätt för honom i värmen. Han var lite busig till en början men det blev bättre och bättre. Sista runden jag tog kändes klockren. Jag fokuserade på lydnad och ville att han skulle hoppa av nära hindret för att komma upp i språnget och bygga styrka eftersom hindren var låga. Sådana övningar gör jag ofta på min egna häst för lydnad, kontroll och styrka. I vilket fall som helst så låg han kvar och väntade på mig och hoppade av när jag bad honom med bibehållen vikt på bakbenen. Vi fick till några riktigt runda och fina språng.

Båda hästarna gick rätt korta pass. Dels på grund av värmen och dels för att de skötte sig bra från början. Men även fast jag red ganska tidigt och korta pass så blev det rätt svettigt i tjocka ridbyxor + läderskor + lädershortchaps och hjälm. Det var skönt att duscha efteråt och slänga på sig ett par shorts. Vi har mest vart inne resten av dagen eftersom vi hade tvättstuga idag. Fast en liten promenad ner till stan hann vi med och Niklas bjöd på glass efter att han "kapat skallpälsen" som han kallar det. Jag tror för övrigt att jag har blivt glassmissbrukare såhär i värmen. Måndag, Tisdag och Torsdag har det blivit GOD glass från Leijas och igår mumsade jag en hel del här hemma. Jag får väl njuta lite när det för en gångs skull är lite sommarvärme i Sverige.


Flickorna stod snällt och väntade när jag kom

Trimmar i paddocken och längtar till gräset

Hälsar till sin kompis

Varmt!

Jag och Adept tog oss an stora gräsbanan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar