tisdag 15 maj 2012

Pessoalonge

Eftersom vi var på hoppträning igår ville jag att Poetica skulle få stretcha ut lite och jobba i en lite lägre form. När de är så unga är det svårt att bestämma hur de ska gå när man rider och då tycker jag att det är bra att longera (eller gå en promenad). Oftast när jag longerar använder jag en pessoalonge. Jag vet att det är ett diskuterat system men jag ser bara fördelar med den så länge man vet hur man ska spänna in hästen. Jag vill inte dra in näsan på hästarna utan få dem att länga den framåt, neråt. Därför spänner jag in dem mellan benen men löst så de inte tvingas ner i formen utan får jobba dit. Sen rör jag mig mycket med hästen också och driver hästen framför mig så jag får stöd på linan. Jag tänkte visa lite från idag så kan ni se vilka olika former hon kan arbeta i och hur jag har spänt fast henne. Jag har tagit bilderna samtidigt som jag longerade så de är kanske inte allra bäst men fyller nog sitt syfte. En annan fördel med att stå på backen ibland är att man kan se hur hästen rör sig och utvecklas. Jag tycker att Poetica börjar se ut som en lite mer vuxen häst nu, även fast hon är liten till storleken.

Ganska öppen form i början av passet

Här har hon kommit ner i formen men har ändå näsan i lodplan.
Nu sitter inspänningen helt löst så hon är inte nertvingad i formen.

Här driver jag henne till en lite högre form men näsan är fortfarande framme.

Jag tycker att överlinjen börjar komma nu..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar