torsdag 19 april 2012

Lyckopiller

Jag tror jag knarkar häst ibland. Många gånger är det mest slit med dessa stora djur. Men det är bara att inse att de få stunder, ibland handlar det om sekunder, som allt fungerar som de ska är underbara. De stunderna är helt enkelt oslagbara. Framförallt när det gäller ens egen häst men även som idag när min två extra pållar gick klockrent. Jag var så glad efter att ha hoppat Adept tidigt i morse. Idag hoppade allt nästan med en gång och till sist hoppade han en linje med räcke (konor under) 5 galoppsprång till en oxer,  sen en snäv vänster sväng till en grind och avslutade med en linje med räcke, 5 galoppsprång och en vattenmatta. Adept - hästen som är bomrädd och tittig klarade denna bana med konstiga hinder på cirka 70 cm med fint flyt och bjudning. Om han fick en guldstjärna förra veckan blir det fem guldstjärnor idag!

Alla morgnar borde börja med ett väl fungerande hoppass och jag fick två idag. Poetica blir mindre spänd för varje pass man rider. Igår var det pestvinden från vinterhålet som blåste på oss men det gick att få till ett avslappnat pass ändå. Idag var vinden lite snällare och övningen fungerade ännu bättre. Jag började med att igår ha en cavalettibock på varje kortsida som jag ville att hon skulle först trava och sen galoppera över utan att spänna sig och korta steget. I slutet av passet gick det okej i båda varven även i galoppen. Idag hade jag ett extra räcke i mitten av banan med en tjock svart bom över. Självklart var hon spänd för den men cavalettina gick hon avslappnad och fint över direkt. Tillsist kunde jag hoppa alla 3 hindren på en 8-volt med runda fina galoppsprång och en någorlunda avslappnad häst över hindret. I alla fall lugn och med en ärlig bjudning. 5 stjärnor till henne med!



Det var inga problem att ägna resten av dagen till tvätt, matlagning och lite klängig bebis. Jag hade ju käkat inte bara ett utan två lyckopiller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar